PKP Intercity do końca roku odbierze wszystkie 32 wagony Z1B oraz Z1B PRM po naprawie głównej w FPS H. Cegielski. Właśnie zobaczyliśmy, jak prezentują się te wagony, które mogą kursować za granicę – i to z prędkością 200 km/h.
Dzisiaj (4 sierpnia) PKP Intercity wraz z FPS H. Cegielski pokazały kolejne wagony po naprawie głównej, jakie zasilą flotę przewoźnika. Chodzi dokładnie o przedziałowe wagony drugiej klasy Z1B oraz Z1B PRM (przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością). Cegielski modernizuje łącznie 32 takie wagony (26 Z1B oraz 6 Z1B PRM) na mocy
umowy z 2023 roku.
Pozostałe wagony standardu Z – Z1A, przedziałowe klasy pierwszej, w liczbie 8 – modernizuje z kolei PESA Mińsk Mazowiecki. Prace przy nich przebiegają, jak zapewniają przedstawiciele PKP Intercity, bez opóźnień - naprawy wszystkich 40 wagonów mają umowny termin naprawy upływający w listopadzie przyszłego roku, lecz w przypadku części Cegielskiego udało się ten proces przyspieszyć.
W końcu wygodne fotele! Naprawdę warto to docenić
Do dyspozycji oglądających został udostępniony tylko „zwykły” wagon Z1B. Oglądający nie mogli wsiąść do wagonu przystosowanego do podróży osób z niepełnosprawnością. Z racji tego, że kontrakt opiewał na naprawę główną z zachowaniem parametrów eksploatacyjnych, nie możemy tutaj mówić o modernizacji, a raczej odnowieniu tego, co było.
Mamy więc (na szczęście!!!) dotychczasowe, ale odnowione i obite nową pianką fotele dla pasażerów. Są naprawdę wygodne i szerokie, czym wyróżniają się na tle innych foteli w pojazdach PKP Intercity. Poza tym reszta wnętrza wagonów jest raczej… klasyczna i podobna do innych we flocie przewoźnika. Mamy więc raczej szpitalne kolory ścian i niebiesko-pomarańczową tapicerkę siedzeń.
Wrażenia estetyczne są więc raczej standardowe i nie ma tu, niestety, nic odkrywczego. Różnice powinny zrobić dobre fotele, o których wspominaliśmy wcześniej. Prezes FPS H. Cegielski Grzegorz Kucia podkreślał, że wagony mają świetne wi-fi i wzmacniacze sygnału, dzięki czemu pasażerowie powinni móc korzystać w nich z dobrej jakości Internetu.
Wagony na 200 km/h zdolne do jazdy za granicą
Dla PKP Intercity kluczowe jest coś innego: wagony mogą kursować 200 km/h oraz mają zagraniczną homologację – mogą wjeżdżać do Niemiec, Czech, Austrii, Słowacji oraz na Węgry. Jak na razie jednak przewoźnik nie planuje wysyłać ich za granicę, lecz wykorzystywać na trasach z Łodzi do Warszawy oraz dalej do Gdyni i do Kołobrzegu, a także na trasie z Warszawy do Zakopanego. Może się to zmienić od grudnia,
gdy oferta połączeń międzynarodowych PKP Intercity wzrośnie z 37 do ponad 50. – Od grudnia pojedziemy dodatkowym pociągiem do Berlina, ruszymy do Lipska czy na południe Europy, tak więc te wagony bardzo nam się przydadzą także do ruchu międzynarodowego – przypomina prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Szef przewoźnika przekazał nam, że wszystkie wagony zostaną wprowadzone do służby do końca tego roku, a więc znacznie przed terminem umownym. Pierwsze wagony mamy spotkać w pociągach PKP Intercity w ciągu kilku (3-4) następnych tygodni.
Umowy z PESĄ oraz FPS H. Cegielski z 2023 roku zwieńczyły długi (
blisko 4-letni!) proces wyłonienia wykonawców naprawy P5 oraz późniejszego P3 każdego z 40 wagonów. Część realizowana przez FPS jest warta ponad 211 mln złotych. PKP Intercity zrealizuje tę umowę w dużej większości dzięki środkom z KPO, które wesprą naprawę 26 zwykłych wagonów Z1B.